Dat blijkt uit een data-analyse door nieuwssite Sargasso
en persbureau ANP van cijfers van Open Secrets, het Amerikaanse
Lobbyregister.

Vorig jaar staken Nederlandse bedrijven ruim 27 miljoen dollar (ruim 21
miljoen euro) in pogingen om een Amerikaans overheidsorgaan voor of tegen
een beleidsplan te krijgen. Dat is een stuk meer dan in 2007; toen werd er
ruim 15 miljoen dollar uitgegeven.

De stijging komt voornamelijk op het conto van Shell, Aegon en Philips. Die
drie bedrijven spannen in 2012 dan ook de kroon als het aankomt op de som
geld die in de lobby wordt gestoken. Shell gaat voorop met liefst 15,5
miljoen dollar aan lobbyuitgaven in dat jaar.

Aparte afdeling Shell

Shell heeft een aparte afdeling die zich bezighoudt met lobbyactiviteiten:
Shell Government Affairs (GA). "GA probeert de bedrijfsvoering van
Shell te beschermen en praat met overheden om de belangen van het bedrijf te
verdedigen", legt een woordvoerster uit. "Ontwikkelingen op het
gebied van wetgeving en vergunningen kunnen onze bedrijfsvoering raken. Dat
kan onze productie, onderzoek en vervoer aangaan, maar bijvoorbeeld ook de
marketing of de belasting die werknemers moeten betalen."

Dat Shell meer is gaan uitgeven, komt doordat zij in 2007 hebben gekeken of
zij hun belangen wel goed verdedigen. Sindsdien zijn er meer
Shell-lobbyisten aangenomen en is de hoeveelheid werk dat GA verzet
verdrievoudigd, laat het bedrijf weten.

Meer wetsvoorstellen

Ook Philips, dat in 2007 nog ruim 4 ton uitgaf aan hun lobby en in 2012 liefst
2,5 miljoen dollar, wijt de stijging aan het feit dat er mee wetsvoorstellen
werden gedaan die het bedrijf aangingen. "Zoals bijvoorbeeld energie
efficientie (gelinkt aan onze Licht-activiteiten) en gezondheidshervorming.
Kortom, als wetgevingsactiviteiten toenemen zal dat zijn weerslag hebben in
lobbyactiviteiten", laat een woordvoerder weten. Philips lobbyde overigens
het vaakst tegen een wetsvoorstel voor ‘beter gebruik van gloeilampen’.

Aegon heeft een andere reden voor de stijging van 1,7 naar 3 miljoen dollar:
"De stijging komt vooral doordat mensen van Aegon met bestuursfuncties zijn
gaan vervullen in organisaties die industriebreed lobbyen. Oftewel
organisaties die de belangen behartigen niet alleen van Aegon, maar ook van
andere mensen binnen de industrie. Het salaris van deze mensen van Aegon
komt ook onder het kopje ‘lobby’ te staan", aldus een woordvoerder.

Lees ook:

Zwitsers leggen bonuscultuur aan banden

Dit zijn de meest corrupte landen in de EU

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl